Vodnica
Sonja Zalar Bizjak je 32 Barjanov tokrat popeljala po trasi opuščene železniške
proge od Vrhnike, mimo Drenovega Griča do Lesnega Brda. V preteklosti je bila
železniška proga zelo pomembna, sedaj pa je trasa namenjena predvsem v
rekreativne namene. Zanimanje za povezavo Vrhnike z Ljubljano se je pojavilo konec 19. stoletja, zlasti za potrebe
odvoza premoga iz več manjših premogovnikov v vrhniški okolici. Eden
aktivnih zagovornikov je bil kasnejši ljubljanski župan Ivan Hribar, ki je bil lastnik rudnika v Veliki Ligojni. Odločilno vlogo o izgradnji železniške proge je
prispeval ljubljanski potres leta 1895,
saj bi proga omogočila dovoz gradbenega materiala za obnovo Ljubljane. Z
izgradnjo proge so začeli leta 1898 in v slabem letu zgradili prvi 11,5 km dolg
odsek od Brezovice do Vrhnike. 16. januarja 1966 pa so progo zaradi
nerentabilnosti ukinili in jo takoj zatem razdrli.
Prvo
postajališče vlaka je bilo na Drenovem Griču. Vas se je začela širiti v 20.
letih prejšnjega stoletja. Med iskanjem premoga so naleteli na topli vrelec, a zaradi
pomanjkanja interesa vrtine niso nikoli izkoristili.
Pot
smo nadaljevali do Lesnega Brda, kjer so v sredini 19. stoletja v družini
Kucler začeli izdelovati diatonične harmonike. Danes je vas poznana predvsem po
kamnolomih. Opuščeni Kuclerjev kamnolom je zaščiten in razglašen za
naravni geološki spomenik, saj je v apnencu in vmesnem laporju veliko fosilnih
ostankov školjk. Drugi, višje ležeči kamnolom še vedno obratuje in daje izjemen
kamen, poznan kot pisani lesnobrdčan, ki je svetovno znan.
Pri
povratku smo se povzpeli na grič, mimo domačije Gabrovc do Male Ligojne, kjer
smo se po cesti spustili do proge in naprej do izhodišča tokratne poti.
Zapisala:
Vanda
Fotografije: Stane, Andrej in Franci
Film: Stane